31. mai 2019
Vi stiller Erna Solberg og Siv Jensen til veggs i Uganda i en ny kampanje. Vi når ikke FNs bærekraftsmål ved å fortsette å investere i alkoholindustrien som utgjør en direkte trussel mot folkehelsa og hindrer utvikling i fattige land i Sør.
FORUT, Blå Kors, Juvente og IOGT er sammen om kampanjen som setter fokus på Oljefondets investeringer på 90 milliarder kroner i alkoholindustrien. Vi har bokstavelig talt stilt statsminister Erna Solberg og finansminister Siv Jensen til veggs ved å male dem på vegger der hvor politikken deres rammer.
IOGT mener det er helt feil at Norge investerer i alkoholindustrien, som utnytter svake politiske systemer og driver aggressiv markedsføring for å hente ut stor profitt i utviklingsland. 3 millioner dødsfall årlig skyldes alkoholbruk, ifølge WHO.
– Vi forventer at investeringene i de multinasjonale alkoholselskapene kommer under lupen når et nytt utvalg nedsatt av regjeringen nå skal vurdere de etiske retningslinjene for Oljefondet. Alkohol er et utviklingshinder og rammer både brukeren selv, uskyldige tredjeparter og samfunnet, sier leder i IOGT og prosjektleder for kampanjen «Oljefondets alkoholproblem», Nils Johan Svalastog Garnes.
Ny rapport: Alkohol en trussel
Senter for rus- og avhengighetsforskning ved Universitetet i Oslo, SERAF, har skrevet en rapport om global helse og alkohol som også lanseres i dag. Den er utarbeidet av professor Thomas Clausen og Ashley muller.
Rapporten viser at alkohol fører til en større problembyrde i grupper med flere utfordringer, og at det er mer skade per liter i lavere sosioøkonomiske grupper som følge av alkohol, selv med samme eller lavere forbruksnivå.
Konklusjonen er at alkohol utgjør en trussel for å nå FNs bærekraftsmål og at reduksjon av alkoholbruk er helt nødvendig for å skulle nå delmålene 3.4 og 3.5.
Utstilling i norsk dobbeltmoral
Rapporten er bakteppet for kampanjen som er utarbeidet i samarbeid med byrået Brunch og støttet av Norad. Veggmaleriene i Uganda, som kalles en «utstilling i norsk dobbeltmoral», skal få folk i Norge til å bli oppmerksomme på sammenhengen mellom alkohol og utvikling.
– Det er en motsetning at norske myndigheter er opptatt av sosial og økonomisk utvikling, likestilling, global helse og barns rettigheter samtidig som Oljefondet investerer i den internasjonale alkoholindustrien som direkte motarbeider dette. Vi trenger en mer samstemt norsk politikk for utvikling, sier Ida Oleanna Hagen, generalsekretær i bistandsorganisasjonen FORUT.
Nylig ble det kjent at Oljefondet selger aksjene sine i Cannabis-industrien og at Norges største pensjonsselskap, KLP, trekker seg ut av alkoholindustrien. Nå skal et utvalg ledet av professor Ola Mestad vurdere de etiske retningslinjene for Oljefondet.
Støtt og del kampanjen
Kampanjen kan følges på oljefondetsalkoholproblem.no og gjennom de sosiale mediene til FORUT, Blå Kors, Juvente og IOGT.
En ny forskningsrapport avslører at økningen i dødsfall og skader i Latin-Amerika og Karivia-regionen er et direkte resultat av målrettet markedsføring og en rekke bevisste taktikker fra den globale alkoholindustriens side.
FNs toppmøte for Agenda 2030: Alkohol er et stort hinder for å nå flere av bærekraftsmålene. Det er norsk dobbeltmoral å investere våre pensjonspenger i alkoholindustrien.
KLP kutter ut investeringene i selskaper som driver med spill og alkohol. Nå bør også Oljefondet bør gjøre det samme, sier Ida Oleanna Hagen, generalsekretær i IOGTs bistandsorganisasjon FORUT.
Samtidig som Norge gir masse penger i bistand til fattige land, investerer staten 90 milliarder i en industri som ødelegger utviklingen i akkurat de samme landene. Er det greit, liksom?
Alkohol er den fjerde største risikofaktoren for sykdom og tidlig død i følge WHO. I utviklingsland med lav dødelighet er alkohol risikofaktor nummer en.
– En slik fadderreise er en stor inspirasjon fordi man ser at verden kan forandres, hvis vi vil, sier Geir Riise. De to eldste barnebarna hans får juniorfadderskap i julegave i år.
Røde Kors konferansesenter i Hausmannsgate 5 i Oslo
9 ivrige nye frivillige ledere ble i slutten av april kurset for å gå inn i ulike eksisterende grupper i IOGTs aktivitetstilbud Enestående familier.
IOGTs foreldreundersøkelse 2024 ble lansert på Sterk&klars fagdag i Oslo 19. mars. Spørreundersøkelsen har spurt foreldre til ungdommer mellom 12 og 17 år om hva de tenker, mener og er bekymret for når det gjelder sin egen ungdom og alkohol.
Nå er IOGT sin podkast som gir kunnskap om ungdom i dagens samfunn og nyttige verktøy til foreldre lansert