Diktatorer, milliarder og «beer girls» er stikkord i vår nye quiz. Vet du hvordan Oljefondets investeringer i alkohol står i veien for FNs bærekraftsmål?
Statens pensjonsfond utland (Oljefondet) har hele 116 milliarder kroner investert i alkoholselskaper. Vi mener at det er feil å investere våre pensjonspenger i en vare som forårsaker svært mange skader og særlig for sårbare grupper. Derfor har vi, sammen med organisasjonene Juvente, Blå Kors og FORUT, lansert kampanjen Oljefondets alkoholproblem. Alkohol utgjør både et helse- og et samfunnsproblem, og vi vil ikke nå FNs bærekraftsmål uten å redusere alkoholskadene.
Norge har en god og ansvarlig alkoholpolitikk, der vi bl.a. har aldersgrenser, reklameforbud og lisensordninger for å redusere skadene som følger med alkoholbruk.
Det er derfor et paradoks at våre pensjonspenger investeres i en industri som jobber for å unngå at land i sør skal innføre de samme gode alkoholpolitiske virkemidlene. Med andre ord: Investeringer som skal sikre vår fremtid, bidrar til å ødelegge andres. Vi som står bak kampanjen, mener at Oljefondet må trekke sine investeringer ut av alkoholindustrien.
FNs bærekraftsmål er definert som verdens felles arbeidsplan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene innen 2030. Forebygging av alkoholskader er spesifikt nevnt som delmål under mål tre, god helse. Alkohol og rus er også en viktig faktor i delmålet som handler om å halvere ulykker og død fra trafikkulykker og redusere dødelighet fra såkalte ikke-smittsomme sykdommer. I tillegg spiller alkohol en viktig rolle i flere av de andre målene, blant annet mål fem, likestilling mellom kjønnene. Derfor hevder vi at vi ikke når bærekraftsmålene uten å redusere alkoholskadene. Norge må ta sin del av det globale ansvaret.
Kampanjen skal pirre nysgjerrighet og engasjere nye målgrupper, og første del av kampanjen er en quiz. Quizen vil nå målgrupper via sosiale medier og gjennom foredrag og seminarer i løpet av høsten. Senere i høst vil det også være andre spennende kampanjeelementer som blir lansert – lik kampanjesiden i sosiale medier for å følge med og spre budskapet!
Facebook: https://www.facebook.com/oljefondetsalkoholproblem
Twitter: https://twitter.com/SPUalkoprob
Instagram: https://www.instagram.com/oljefondetsalkoholproblem/
Norge spenner ben på fattige lands mulighet til å nå bærekraftsmålene. FN og WHO er krystallklare: For å få bærekraftig utvikling må alkoholindustrien tøyles, slik som tobakksindustrien er blitt håndtert.
I år får Oljefondet et utradisjonelt julekort. Det er malt på en vegg i et afrikansk land. Organisasjonene FORUT, IOGT, Blå Kors og Juvente bruker anledningen til å komme med et juleønske.
Rike land og fond subsidierer alkoholindustriens jakt på profitt i fattige land. Det fører til konflikt mellom økonomiske interesser og folkehelsa, viser den nye rapporten “The Sobering Truth: Incentivizing Alcohol Death and Disability”.
FNs bærekraftsmål har god helse for alle, uansett bakgrunn, som ett av de overordnede målene. Alkohol utgjør en stor utfordring for å nå dette målet.
Vi forventer at Stortingets medlemmer vil ta et større etisk ansvar enn det Etikkutvalget legger opp til i sin rapport.
Verdien av Oljefondets alkoholinvesteringer tilsvarte nesten tre årlige bistandsbudsjetter i 2019, skriver FORUT, Juvente og IOGT Norge. De mener at Etikkutvalgets anbefaling om å ikke trekke disse investeringene ut av alkoholindustrien er en etisk mangelfull vurdering.
Sola strand hotell
Et familieliv kan være både givende og utfordrende, spesielt for foreldre med aleneansvar. I IOGT ønsket Trude Roland Sletteberg å gjøre noe aktivt og meningsfullt sammen med slike familier i 2009/2010, og resultatet har blitt til et nettverk av Enestående Familier over hele landet.
Jul og høytidsdager kan innebære både gleder og fortvilelse for barn. Marit Johansen Strand husker tilbake på de hvite, gode og alkoholfrie juledagene som barn. Det var alle de andre dagene i året som var så vanskelige.
I sommer vedtok IOGTs landsmøte at vi i 2027 skal ha et nytt og fremtidsrettet navn. Vi skal ha en involverende prosess i organisasjonen for å fremstå med et nytt navn som kommuniserer hvem vi er i en ny tid og til nye generasjoner. Utvalget som skal jobbe med dette er nå i gang med arbeidet.