Diktatorer, milliarder og «beer girls» er stikkord i vår nye quiz. Vet du hvordan Oljefondets investeringer i alkohol står i veien for FNs bærekraftsmål?
Statens pensjonsfond utland (Oljefondet) har hele 116 milliarder kroner investert i alkoholselskaper. Vi mener at det er feil å investere våre pensjonspenger i en vare som forårsaker svært mange skader og særlig for sårbare grupper. Derfor har vi, sammen med organisasjonene Juvente, Blå Kors og FORUT, lansert kampanjen Oljefondets alkoholproblem. Alkohol utgjør både et helse- og et samfunnsproblem, og vi vil ikke nå FNs bærekraftsmål uten å redusere alkoholskadene.
Norge har en god og ansvarlig alkoholpolitikk, der vi bl.a. har aldersgrenser, reklameforbud og lisensordninger for å redusere skadene som følger med alkoholbruk.
Det er derfor et paradoks at våre pensjonspenger investeres i en industri som jobber for å unngå at land i sør skal innføre de samme gode alkoholpolitiske virkemidlene. Med andre ord: Investeringer som skal sikre vår fremtid, bidrar til å ødelegge andres. Vi som står bak kampanjen, mener at Oljefondet må trekke sine investeringer ut av alkoholindustrien.
FNs bærekraftsmål er definert som verdens felles arbeidsplan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene innen 2030. Forebygging av alkoholskader er spesifikt nevnt som delmål under mål tre, god helse. Alkohol og rus er også en viktig faktor i delmålet som handler om å halvere ulykker og død fra trafikkulykker og redusere dødelighet fra såkalte ikke-smittsomme sykdommer. I tillegg spiller alkohol en viktig rolle i flere av de andre målene, blant annet mål fem, likestilling mellom kjønnene. Derfor hevder vi at vi ikke når bærekraftsmålene uten å redusere alkoholskadene. Norge må ta sin del av det globale ansvaret.
Kampanjen skal pirre nysgjerrighet og engasjere nye målgrupper, og første del av kampanjen er en quiz. Quizen vil nå målgrupper via sosiale medier og gjennom foredrag og seminarer i løpet av høsten. Senere i høst vil det også være andre spennende kampanjeelementer som blir lansert – lik kampanjesiden i sosiale medier for å følge med og spre budskapet!
Facebook: https://www.facebook.com/oljefondetsalkoholproblem
Twitter: https://twitter.com/SPUalkoprob
Instagram: https://www.instagram.com/oljefondetsalkoholproblem/
I år får Oljefondet et utradisjonelt julekort. Det er malt på en vegg i et afrikansk land. Organisasjonene FORUT, IOGT, Blå Kors og Juvente bruker anledningen til å komme med et juleønske.
FNs bærekraftsmål har god helse for alle, uansett bakgrunn, som ett av de overordnede målene. Alkohol utgjør en stor utfordring for å nå dette målet.
Vi forventer at Stortingets medlemmer vil ta et større etisk ansvar enn det Etikkutvalget legger opp til i sin rapport.
Verdien av Oljefondets alkoholinvesteringer tilsvarte nesten tre årlige bistandsbudsjetter i 2019, skriver FORUT, Juvente og IOGT Norge. De mener at Etikkutvalgets anbefaling om å ikke trekke disse investeringene ut av alkoholindustrien er en etisk mangelfull vurdering.
Gravejournalisten Olivier Van Beeman har avdekket at Heineeken sin måte å markedsføre alkohol på i Afrika undergraver utvikling og god folkehelse.
Vi stiller Erna Solberg og Siv Jensen til veggs i Uganda i en ny kampanje. Vi når ikke FNs bærekraftsmål ved å fortsette å investere i alkoholindustrien som utgjør en direkte trussel mot folkehelsa og hindrer utvikling i fattige land i Sør.
Da vår daglige leder skal ut i permisjon er det ledig 100% vikariat som daglig leder av Nord-Karmøy Frivilligsentral IOGT fra 01.04.21 til midten av januar 2022.
Søknadsfrist: 8. feb. 2021
I 2020 prøvde vi flere nye ting i Hvit jul-kampanjen. - Jeg er helt rørt over det store engasjementet, sier Kampanjeleder Mari-Marthe Katt-Ugle.
Jula i år byr på ekstra utfordringer fordi pandemien bidrar til mer insolasjon og stengte dører. Men IOGT tilbyr samvær der vi ser muligheter for å få det til.