03. februar 2025
Verdens Helseorganisasjon sitt Europakontor (WHO Europe) har lansert en ny rapport som peker på Vinmonopolet som et av de viktige virkemidlene for å redusere forbruk og skader fra alkohol
Rapporten Nordic alcohol monopolies: understanding their role in a comprehensive alcohol policy and public health significance, fremhever monopolordningen for alkohol brukt i de nordiske landene som et tiltak andre EU-land kan lære av.
Rapporten viser at land med statlige monopoler har lavere alkoholkonsum per innbygger sammenlignet med EU-gjennomsnittet og har generelt lavere forekomst av alkoholrelaterte skader, som leversykdom, kreft og hjerte- og karsykdommer, samt skader og drukningsulykker.
I motsetning til kommersielle alkoholsalgsmodeller, begrenser de nordiske monopolene alkoholtilgjengeligheten og minimerer kommersiell innflytelse ved å forhindre at dagligvarebutikker og private aktører selger sterkere alkoholholdige drikker.
De statseide monopolene – ÁTVR på Island (med Vínbúðin som utsalgssted for alkohol), Systembolaget i Sverige, Alko i Finland, Rúsdrekkasøla Landsins på Færøyene og Vinmonopolet i Norge – har alle en klar misjon: å beskytte folkehelsen fremfor profitt.
– Verdens Helseorganisasjon viser med denne rapporten av Vinmonopolet og de andre monopolordningene i Norden er tiltak som virker og som forebygger og reduserer skader. Rapporten ber norske politikere opprettholde monopolet, sier Hanne Cecilie Widnes, generalsekretær i IOGT i Norge.
Rapporten peker på utfordringen med nylige lovgivningsinitiativ i flere nordiske land, som er en potensiell dreining mot privatisering av alkoholutsalg. Rapporten mener dette kan reversere tiår med folkehelsegevinster.
I Finland har for eksempel nylige politiske endringer tillatt salg av en betydelig andel alkoholholdige drikkevarer utenfor monopolbutikkene, og det pågår en høring om å tillate hjemlevering av alkohol. I Sverige utfordrer en ny rettssak monopolordningens enerett til netthandel, samtidig som foreslåtte lover kan tillate gårdssalg av alkoholholdige drikker.
– WHO/Europa understreker at en utvidelse av alkoholtilgjengeligheten kan snu de positive folkehelseindikatorene som de nordiske landene har oppnådd gjennom tiår med kontrollert alkoholsalg, konkluderer Dr. Ferreira-Borges, regional rådgiver for alkohol, illegale rusmidler og fengselshelse i WHO/Europa.
Alkoholmonopol er i samsvar med WHOs tre anbefalte best buys for alkoholpolitikk – effektive, gjennomførbare og kostnadseffektive strategier – som inkluderer økte avgifter/høyere priser, begrenset tilgjengelighet og restriksjoner på reklame. Disse har konsekvent vist seg å være de mest effektive tiltakene for å redusere alkoholrelaterte skader på bred skala.
I rapporten oppfordrer WHO Europa regjeringene i regionen til å prioritere helse over profitt og motstå presset for privatisering, som truer med å demontere en globalt anerkjent modell for å redusere alkoholrelaterte skader og beskytte folkehelsen.
Les hele rapporten her:
Også i Ørsta utarbeides det i disse tider en ny alkoholpolitisk handlingsplan og IOGT har sendt inn høringssvar.
En del av IOGTs gode arbeid er å målbære avholdssaken i lokalpolitikken. I forbindelse med Ålesund kommunes høring om ny forskift om åpningstider for serveringssteder og sals- og skjenketider 2024-2028 sendte IOGT inn et godt begrunnet høringssvar som publiseres her i sin helhet.
Høyres forslag til parti- program vil bidra til en mer utrygg hverdag for mange barn og unge. Programkomiteen foreslo bl.a. å fjerne dagens forbud mot å drikke alkohol på offentlig sted, samt tillate alkoholservering på internasjonale mesterskap og i eliteklubber.
No er jula 2023 attom. No er nyårsfeiringa i Noreg attom. Då kan det kanskje vere litt lurt å entre ettertanken si verd.
Den politiske avdelingen på kontoret er nå godt i gang med å engasjere seg og påvirke lokal alkoholpolitikk.
Oslo vurderer å åpne for alkoholservering fra klokken 08:00 på 17. mai. Forslaget, som ble lagt frem like før jul 2024, skal nå hastebehandles – bare dager før feiringen. IOGT reagerer kraftig, og har sendt et brev til Finansutvalget med en tydelig oppfordring om å sette barnas trygghet først.
IOGT-huset, Torggata 1 i Oslo
Kranjska Gora, Slovenia
Gratulerer til Heiv Reebar Taha! Gjennom Sterk&Klars ungdomskontrakt gjør ungdommene en avtale med foreldrene sine om å holde seg rusfrie gjennom ungdomsskolen. I år var det mange som holdt avtalen, og alle disse ble med i trekningen av en premie på 20 000 kroner. Heiv ble trukket ut som årets vinner.
Sommerferien nærmer seg – en tid for fritid, fellesskap og gode minner. Skoleåret, arbeid og forpliktelser er fullført, foran ligger en hel og blank sommerferie og venter. Vi i Sterk&Klar ønsker foreldre og ungdommer en god og rusfri sommer.
I slutten av mai i år vedtok kommunestyret i Kristiansand med 37 mot 20 stemmer at det skal åpnes for tidlig morgenskjenking av øl og vin på Kjevik lufthavn.