Vinmonopolordningen er et av de viktigste alkoholpolitiske virkemidlene vi har for å redusere alkoholkonsumet og begrense og forebygge skader og dødsfall fra alkoholbruk.
EU er prinsipielt imot monopolordninger, men Norge har fått unntak til å ha en monopol av hensyn til folkehelsen. Tyngden og troverdigheten i argumentet for ordningen svekkes dersom det åpnes for mer omfattende salg av alkohol utenfor monopolordningen, som taxfree, gårdsutsalg og andre alternative kanaler.
Alkohol er det eneste næringsmiddelet som er unntatt krav om merking. Selv om alkohol er medvirkende årsak til over 200 ikke-smittsomme sykdommer, er kunnskapen om denne sammenhengen i befolkningen lav.
Dersom sterkøl kan selges i dagligvareforretninger, vil dette føre til at en mer alkoholsterk variant av øl blir mer tilgjengelig. Dagligvarebutikkene har flere utslag og lengre åpningstider enn Vinmonopolet.
Sammenhengen mellom skjenketider og vold er grundig dokumentert i både internasjonal og norsk forskning. Vi vet at en betydelig del av den alkoholrelaterte volden skjer rundt skjenkesteder.
Stortinget - Rom: N-116 (Auditoriet) - Bruk inngangen i Prinsens gate 26, ved Halvorsens konditori.
I sommer vedtok IOGTs landsmøte at vi i 2027 skal ha et nytt og fremtidsrettet navn. Vi skal ha en involverende prosess i organisasjonen for å fremstå med et nytt navn som kommuniserer hvem vi er i en ny tid og til nye generasjoner. Utvalget som skal jobbe med dette er nå i gang med arbeidet.
IOGT i Norge deltok på årets NordAN-konferanse i Riga, hvor representanter fra frivillige organisasjoner i Norden og Baltikum delte kunnskap, erfaringer og bekymringer knyttet til alkoholpolitikk og folkehelse.
IOGT i Norge har engasjert seg tydelig i debatten om skjenking på Drammen kino. IOGT er imot at stadig flere arenaer for idrett og kultur åpnes som skjenkesteder. Det er et skadelig signal å sende til barn og unge.