Bokbad: Heineken i Afrika

Er det rå profitt eller økonomisk utvikling som gjelder når Heineken ekspanderer i Afrika? Torsdag 25. april kl. 1300-1500 inviterer IOGTFORUTJuventeBlå Kors og  til bokbad på Kulturhuset i Oslo.

Olivier van Beemen, som er en nederlandsk gravende journalist og forfatter av boka «Heineken in Africa», blir intervjuet av NRK-profil og forfatter Joar Hoel Larsen. Samtalen vil foregå på engelsk.

Facebook-arrangement: Bokbad - Heineken i Afrika

Mener de hjelper Afrika

For Heineken er hurtig økonomisk vekst i Afrika allerede en realitet: profitten selskapet tar ut fra Afrika er nesten 50 % over det globale gjennomsnittet, og i noen afrikanske land koster øl mer enn det gjør i Europa.

Heineken mener deres tilstedeværelse og aktivitet bidrar til økonomisk utvikling på kontinentet. Men stemmer dette?

Gjennom flere års arbeid i tolv afrikanske land har Van Beemen undersøkt konsekvensene av Heinekens forretning i Afrika hvor de introduserer sitt øl for et nytt og stadig voksende marked.  

Les også: IOGT driver sitt internasjonale utviklingsarbeid gjennom solidaritetsorganisasjonen, FORUT.

Fremmer økt salg av alkohol

På FORUTS seminar med Fellesrådet for Afrika hevdet Van Beemen at Heineken har samarbeidet med totalitære regimer, diktatorer og minst en krigsforbryter. Øl-produsenten har unndratt skatt og har vært delaktig i korrupsjon i flere av landede der Heineken opererer. Heineken hevder at de forfekter en ansvarlig drikkekultur, men i realiteten har de en rekke tiltak som skal fremme økt salg – og økt konsum.
Les mer om rus som utviklingshinder på forut.no

Bruker 17 ganger mer på alkohol og tobakk enn på utdanning

Ifølge Verdens Helseorganisasjoner det foreløpig ikke store alkohol-problemer i de fleste av landene Heineken opererer i i Afrika. Van Beemen mener skyldes at folk ikke har kjøpekraft til å kjøpe relativt dyr øl, enda. På et spørsmål om akkurat dette fra bistandsaktuelt, svarte han:

"

«det er en risiko for at økt levestandard kan ende i økt alkoholkonsum. Det er i hvert fall det industrien selv ønsker. De konkurrerer med mobiltelefonselskaper og andre som selger varer som er velstands-symboler. Statistikk fra Den afrikanske utviklingsbanken på Burundi tydeliggjør dette. Tallene som omhandler et av Afrikas absolutt fattigste land, viser at folk i gjennomsnitt bruker 17 prosent av sine tilgjengelige midler på alkohol og sigaretter, mens de bruker én prosent på kostnader til utdanning og én prosent på klær. Slike tall er ikke veldig oppløftende lesning med tanke på utvikling»

"

Markedsføres som sundt

Tidligere har Von Beemen snakket om Heinekens virksomhet som ødeleggende for utvikling i flere av de afrikanske landene de er representert i. Deriblant gjennom markedsføring og konferanser om alkohol & helse hvor budskapet har vært at forbrukerne vil bli sterke av å drikke øl, at de vil få et bedre sexliv og at man kan leve lenger om man drikker. 
Les mer: Korrupsjon, aggressiv markedsføring og samarbeid med krigsforbrytere

0.00-23.59 1. november 2020

Nyheter

Den siste uken har spørsmålet om grensehandel og alkoholsalg blusset opp igjen. Dette er ingen ny debatt. I denne artikkelen fra 2003 viser forsker Ragnar Hauge hvordan den norske alkoholpolitikken har gått fra å handle om sosialpolitikk til å bli handelspolitikk. 

Verdien av Oljefondets alkoholinvesteringer tilsvarte nesten tre årlige bistandsbudsjetter i 2019, skriver FORUT, Juvente og IOGT Norge. De mener at Etikkutvalgets anbefaling om å ikke trekke disse investeringene ut av alkoholindustrien er en etisk mangelfull vurdering.

«Jeg setter utrolig pris på å få være med dere i «IOGT Enestående familier» på turer og aktiviteter. Vi har fått nye venner og vi har fått være med på aktiviteter vi aldri hadde kunnet være med på uten dere. Tusen takk fra meg og min datter», skrev en mamma til oss i dag etter at ha vært med oss på padletur i skjærgården denne helga.