Helse- og omsorgsdepartementet sendte i vår et forslag til ny forskrift om utmåling av overtredelsesgebyr etter alkoholloven på høring. IOGT støtter forslaget.
I vårt høringssvar støtter vi de foreslåtte forskriftsendringene og forslagene til utmåling av overtredelsesgebyrer. IOGT mener dette er et gode virkemidler for å forebygge brudd på Alkoholloven, spesielt når det kommer til endringene for brudd på alkoholreklame. Forslaget setter en høyere øvre ramme for gebyr ved brudd på reklameforbudet enn for de øvrige overtredelsene. Vi mener innføringen av overtredelsesgebyr vil bidra til en mer effektiv sanksjonering av reklameforbudet både i sosiale medier og på andre plattformer.
Forskning viser at alkoholreklame øker både hyppighet for drikkesituasjoner og mengde drukket per situasjon, og som høringsnotatet bekrefter har sosiale medier endret virkeligheten for levetiden til en reklame. Vi mener, som departementet, at det er viktig at beløpsgrensen settes høyt nok til at aktører med høy omsetning ikke skal spekulere i å bryte reklameregelverket.
IOGT er også enige med Helse- og omsorgsdepartementet om at det bør være en øvre gebyrgrense uavhengig av type eller størrelsen på virksomheten som ilegges gebyr. Dette vil bidra til større forutsigbarhet og forhåpentligvis også bidra til at oppslutningen om overtredelsesgebyret.
En forutsetning for at overtredelsesgebyret skal ha en preventiv og avskrekkende effekt er at sjansen for at brudd på alkoholloven oppdages og sanksjoneres på riktig måte. Vi mener derfor det er viktig at Helsedirektoratet tilføres nok ressurser til å følge opp den nye forskriften og vi anmoder om at Regjeringen i statsbudsjettet bevilger midler til dette arbeidet.
Forebygging må være mål nummer en. Forbruket må ned. Det er den klare oppfordringen til de som nå jobber med partiprogrammene for neste stortingsperiode fra IOGTerne som har skrevet dette innlegget, som stod på trykk i Telemarksavisa.
16.-20. november 2020 var The 8th European Awareness Week on Alcohol-Related Harm. Målet med uken er å øke bevisstheten rundt alkoholrelaterte skader i Europa og viktigheten av en samordnet alkoholpolitikk.
Alkoholpolitiske virkemidler settes på dagsorden i Europe’s Beating Cancer Plan. Og vi kan forventer positive effekter også for Norge allerede i år.
Taxfree-ordningen bidrar til å svekke politiske mål både på klima- og på folkehelseområdet og undergraver Vinmonopolets samfunnsoppdrag.
IOGT i Norge lanserte 10. juli en rapport på Dagsrevyen som viser at 1 av 5 har hatt ubehagelige opplevelser knyttet til drikking på offentlig plass. IOGT ber politiet gjøre mer for å redusere drikking av alkoholbruk i parker og på strender.
Stortinget - Rom: N-116 (Auditoriet) - Bruk inngangen i Prinsens gate 26, ved Halvorsens konditori.
I sommer vedtok IOGTs landsmøte at vi i 2027 skal ha et nytt og fremtidsrettet navn. Vi skal ha en involverende prosess i organisasjonen for å fremstå med et nytt navn som kommuniserer hvem vi er i en ny tid og til nye generasjoner. Utvalget som skal jobbe med dette er nå i gang med arbeidet.
IOGT i Norge deltok på årets NordAN-konferanse i Riga, hvor representanter fra frivillige organisasjoner i Norden og Baltikum delte kunnskap, erfaringer og bekymringer knyttet til alkoholpolitikk og folkehelse.
IOGT i Norge har engasjert seg tydelig i debatten om skjenking på Drammen kino. IOGT er imot at stadig flere arenaer for idrett og kultur åpnes som skjenkesteder. Det er et skadelig signal å sende til barn og unge.