IOGT støtter forslag til endringer om utmåling av overtredelsesgebyr

Helse- og omsorgsdepartementet sendte i vår et forslag til ny forskrift om utmåling av overtredelsesgebyr etter alkoholloven på høring. IOGT støtter forslaget.

I vårt høringssvar støtter vi de foreslåtte forskriftsendringene og forslagene til utmåling av overtredelsesgebyrer. IOGT mener dette er et gode virkemidler for å forebygge brudd på Alkoholloven, spesielt når det kommer til endringene for brudd på alkoholreklame. Forslaget setter en høyere øvre ramme for gebyr ved brudd på reklameforbudet enn for de øvrige overtredelsene. Vi mener innføringen av overtredelsesgebyr vil bidra til en mer effektiv sanksjonering av reklameforbudet både i sosiale medier og på andre plattformer.

Forskning viser at alkoholreklame øker både hyppighet for drikkesituasjoner og mengde drukket per situasjon, og som høringsnotatet bekrefter har sosiale medier endret virkeligheten for levetiden til en reklame. Vi mener, som departementet, at det er viktig at beløpsgrensen settes høyt nok til at aktører med høy omsetning ikke skal spekulere i å bryte reklameregelverket.

IOGT er også enige med Helse- og omsorgsdepartementet om at det bør være en øvre gebyrgrense uavhengig av type eller størrelsen på virksomheten som ilegges gebyr. Dette vil bidra til større forutsigbarhet og forhåpentligvis også bidra til at oppslutningen om overtredelsesgebyret.

En forutsetning for at overtredelsesgebyret skal ha en preventiv og avskrekkende effekt er at sjansen for at brudd på alkoholloven oppdages og sanksjoneres på riktig måte. Vi mener derfor det er viktig at Helsedirektoratet tilføres nok ressurser til å følge opp den nye forskriften og vi anmoder om at Regjeringen i statsbudsjettet bevilger midler til dette arbeidet.

Les hele høringssvaret (pdf)

Les flere høringssvar fra IOGT

19.30-22.30 31. oktober 2025

IOGT-huset, Torggata 1 – midt i Oslo sentrum (5 min fra Oslo S)

18.00-20.00 18. november 2025

Hamar rådhus

Nyheter

Både postkasseaksjon og stands ble planlagt da lokalavdelingene i IOGT i Bergen møttes for å planlegge årets Hvit Jul-kampanje.

Hvit Jul er en kampanje der IOGT, Juvente og Juba inviterer deg og andre til å signere for en alkoholfri julefeiring med barna 23.-26.desember.

Ferske tall viser at flere tenåringer drikker mer og oftere – ofte med foreldrenes hjelp. IOGT markerer Verdens alkoholfrie dag 3. oktober med en klar beskjed: Forebygging nytter, og voksnes valg har stor betydning.

Etter en travel sommer med oppussing og flytting, kunne Sammensenteret i Haugesund ønske velkommen til åpning i nye, lyse og forbedrede lokaler i Strandgaten 145. Det ble servert kake og kaffe, og både brukere, samarbeidspartnere og støttespillere var innom for å se det nye stedet.