18. desember 2025
- Det er skuffende og alvorlig at statsministeren åpner for utvidet alkoholsalg om natta under VM. Det sier generalsekretær Cecilie Widnes i IOGT, etter at Støre åpnet for åpne ølkraner hele natta i politisk kvarter i NRK Nyheter onsdag 16.12.2025.
En slik skjenking etter dagens maksgrense med skjenking til klokka 0300 bryter helt grunnleggende med en norsk alkoholpolitikk som har virket godt i mange år.
Videre sier Cecilie Widnes av det er alvorlig fordi mye forskning og erfaring viser klare sammenhenger mellom skjenketider og graden av utelivsbråk, skader og voldsbruk.
-Det finnes helt andre og enkle løsninger på dette, som handler om at utestedene selvsagt kan ha åpent til etter at VM-kampene er ferdig spilt, sier Widnes.
Det finnes ikke noe som kan kalles sikker bruk av alkohol i et helseperspektiv. Det er konklusjonen i internasjonal studie.
Julebordsesongen står for døren. #Metoo-kampanjen viser at seksuell trakassering er utbredt, og at det ofte skjer i arbeidsrelaterte sammenkomster der det også drikkes alkohol.
Oslo vurderer utvidet skjenketid og tidligere alkoholsalg. IOGT advarer mot økte skader og ber kommunen prioritere folkehelse og barns trygghet.
Barn og unge har rett til en trygg og rusfri oppvekst. Det kan kommunepolitikerne legge til rette for, ved å satse på de unge og på forebygging.
I år er det lokalvalg, hvor vi vil sette ruspolitikken på agendaen. Vi ønsker at kommunene forvalter alkoholloven med hensyn til innbyggernes trygghet og trivsel. Vi lanserer nå en rapport om lokal ruspolitikk sammen med Actis.
IOGT-huset, Torggata 1 i Oslo
Kranjska Gora, Slovenia
Gratulerer til Heiv Reebar Taha! Gjennom Sterk&Klars ungdomskontrakt gjør ungdommene en avtale med foreldrene sine om å holde seg rusfrie gjennom ungdomsskolen. I år var det mange som holdt avtalen, og alle disse ble med i trekningen av en premie på 20 000 kroner. Heiv ble trukket ut som årets vinner.
Sommerferien nærmer seg – en tid for fritid, fellesskap og gode minner. Skoleåret, arbeid og forpliktelser er fullført, foran ligger en hel og blank sommerferie og venter. Vi i Sterk&Klar ønsker foreldre og ungdommer en god og rusfri sommer.
I slutten av mai i år vedtok kommunestyret i Kristiansand med 37 mot 20 stemmer at det skal åpnes for tidlig morgenskjenking av øl og vin på Kjevik lufthavn.