Det er skuffende at Åse Michaelsen, vår folkehelseminister, avviser tiltak som kan bidra til å redusere samfunnets alkoholutfordringer.
Helsedirektoratet har presentert en rapport med tiltak som kan virke positivt på folkehelsa. Ett av tiltakene de anbefaler, er å vurdere et forbud mot salg av 3-liters vinkartonger. Det antydes at vi kan spare så mange som 30 menneskeliv i året ved å gjennomføre dette tiltaket.
Forslaget ble møtt med blank avvisning fra de største regjeringspartiene Høyre og FrP, samt latterliggjøring og harme i media og den offentlige debatten. Det er synd, både for folkehelsa og for en kunnskapsbasert rus- og folkehelsepolitikk, at såpass mange avviser faglige råd.
Stortingsflertallet har vedtatt å redusere den skadelige alkoholbruken med 10 prosent innen 2025. Det var også Helsedepartementet som bestilte fagrapporten fra Helsedirektoratet. Det er bekymringsverdig at regjeringen velger å se bort fra faglige råd, som de attpåtil har bestilt selv, i forbindelse med folkehelsemeldingen som kommer denne våren.
I kjølvannet av debatten om pappvin, har tørrlagte nordmenn stått frem og fortalt hvordan pappvinen gjorde det enklere for dem å drikke. Det er mer sosialt akseptert å ha en vinkartong i bokhylla, enn å ha en åpnet spritflaske stående. Den store vinkartongen skjuler også hvor mye du drikker, både for omverden og ikke minst for deg selv. Flere har også pekt på kjønnsdimensjonen her – kvinner drikker mer, de drikker mye vin og kartongene gjør alkoholmisbruket lettere å skjule.
Vi vet at totalforbruket av alkohol har steget jevnt de siste 50-60 åra, fra ca. 3 liter pr person til nesten 7 liter pr. person over 15 år. I fjor ble det solgt 67 millioner liter vin på Vinmonopolet. 42 prosent av dette var pappvin.
Det er verdt å nevne at erfaringer fra andre land viser at det har betydning om vin blir solgt i 1-liters, 2-liters- eller 3-literskartongar, på samme måte som det har betydning for matinntaket om vi spiser fra små eller store tallerkener.
Verdens helseorganisasjon og forskningen er klar på hvilke virkemidler som reduserer alkoholbruken. Det handler om å regulere pris og tilgjengelighet, samt reklameforbud mot alkohol. Et forbud mot 3-literskartonger er et virkemiddel som kan bidra til å redusere tilgjengeligheten.
IOGT ser frem til regjeringen legger frem både folkehelsemeldingen og en alkoholstrategi med konkrete tiltak for å få ned den skadelige alkoholbruken. Vi håper at alle gode og faglig funderte råd blir tatt i betraktning. Det er nødvendig, for folkehelsa og for dem som blir mest skadelidende av en liberal alkoholpolitikk.
Alkohol gir økt helserisiko allerede fra første glass. Alkohol er eit rusmiddel som treffer praktisk talt alle organ i kroppen, og har ingen positive effekter, ein ikke også kan oppnå på tryggare måter.
Vi søker en person med kunnskap og engasjement for samfunnsspørsmål og politikk, og som brenner for at politikken skal legge gode rammer for trygge oppvekstmiljøer.
Søknadsfrist: 08.10.2023
IOGT Region Midt-Norge har dei siste vekene stått på standar ulike stadar i regionen. I tillegg til at regionstyret sine medlemar står på stand, har også lokale iogt-medlemar stått på standar.
Den 31. august hvert år markeres verdens overdosedag hvor vi minnes alle mennesker som har gått bort etter en overdose. Det er en tid for å minnes, og en tid for handling.
"Det som ikke skjedde". Mina Gerhardsen holdt foredrag om forebygging i Larvik.
Lamin Frank Coker (35) var lei av at de alkoholfrie alternativene alltid var litt dårligere. Nå har han skapt det som kanskje er festivalens mest eksklusive område – helt uten alkohol.
Den ruspolitiske organisasjonen IOGT gjenvalgte sist søndag Ørnulf Thorbjørsen fra Trondheim som leder for to år, mens Elisabeth Hagen fra Elverum ble valgt til ny nestleder.
-Vi er en tradisjonsrik organisasjon som feirer 150-årsjubileum i 2027, samtidig som vi er en samfunnsaktuell ruspolitisk organisasjon i Norge i dag, sa Thorbjørnsen til landsmøtet.
FORUT er en del av IOGTs organisasjonsfamilie, og denne våren har FORUT lagt bak seg enda et hektisk og innholdsrikt halvår med kampanjer i norske barnehager og skoler.