Helse- og omsorgsdepartementet sendte i vår et forslag til ny forskrift om utmåling av overtredelsesgebyr etter alkoholloven på høring. IOGT støtter forslaget.
I vårt høringssvar støtter vi de foreslåtte forskriftsendringene og forslagene til utmåling av overtredelsesgebyrer. IOGT mener dette er et gode virkemidler for å forebygge brudd på Alkoholloven, spesielt når det kommer til endringene for brudd på alkoholreklame. Forslaget setter en høyere øvre ramme for gebyr ved brudd på reklameforbudet enn for de øvrige overtredelsene. Vi mener innføringen av overtredelsesgebyr vil bidra til en mer effektiv sanksjonering av reklameforbudet både i sosiale medier og på andre plattformer.
Forskning viser at alkoholreklame øker både hyppighet for drikkesituasjoner og mengde drukket per situasjon, og som høringsnotatet bekrefter har sosiale medier endret virkeligheten for levetiden til en reklame. Vi mener, som departementet, at det er viktig at beløpsgrensen settes høyt nok til at aktører med høy omsetning ikke skal spekulere i å bryte reklameregelverket.
IOGT er også enige med Helse- og omsorgsdepartementet om at det bør være en øvre gebyrgrense uavhengig av type eller størrelsen på virksomheten som ilegges gebyr. Dette vil bidra til større forutsigbarhet og forhåpentligvis også bidra til at oppslutningen om overtredelsesgebyret.
En forutsetning for at overtredelsesgebyret skal ha en preventiv og avskrekkende effekt er at sjansen for at brudd på alkoholloven oppdages og sanksjoneres på riktig måte. Vi mener derfor det er viktig at Helsedirektoratet tilføres nok ressurser til å følge opp den nye forskriften og vi anmoder om at Regjeringen i statsbudsjettet bevilger midler til dette arbeidet.
- Det er bra at meldingen tydelig adresserer alkohol som en vesentlig risiko for folkehelsa, sa IOGT i høringen om ny folkehelsemelding i dag. Samtidig etterspurte vi mer konkrete forslag til styrking av det forebyggende arbeidet.
En studie konkluderte med at alkoholreklame øker sannsynligheten for at unge starter å drikke alohol, og blant de som har begynt å drikke øker nivået både når det gjelder mengde og frekvens.
Vi har gått gjennom valgprogrammene for å finne ut hva de mener i saker som er viktige for å bidra til at flere får en alkoholfri barndom.
I år er det Stortingsvalg, og vi har laget en oversikt over hva de ulike partiene har skrevet om alkoholpolitikk i sine politiske program.
Rusforskningen er tydelig på at det er en sammenheng mellom den skadelige bruken av rusmidler og totalforbruket. Derfor ønsker vi å fremheve viktigheten av tiltak som retter seg mot hele befolkningen.
IOGT Region Sør-Norge deltar på Arendalsuka med, stand, quiz, foredrag og sosialt samvær. Ta med deg venner og kjente og kom innom standen, eller bli med på arrangementene på IOGT-huset.
Extraleker Sarpsborg v/Alvimkrysset
Hvit jul kampanjen er i gang for fullt og har nå over tusen registrerte frivillige som på ulike måter oppfordrer voksne til å velge alkoholfritt når de er sammen med barn i julen.
IOGT ved generalsekretær Hanne Cecilie Widnes løftet forebygging i høringer i Helse-og omsorgskomiteen på Stortinget i høst. IOGT deltok i høringer både på opptrappingsplan for psykisk helse og statsbudsjettet for 2024.
Meningsfull jobb med reising og verving for en viktig sak. Som vervekonsulent utvikler du vervestrategier og planlegger verveinnsatsen i hele landet.
Søknadsfrist: 15.10.2023