Næringsinteresser og kundehensyn brukes ofte som argumenter for å liberalisere alkoholpolitikken. Men alkohol er ingen ordinær vare, og alkoholpolitikk bør først og fremst være helsepolitikk, ikke næringspolitikk.
Verdens helseorganisasjon (WHO) peker på økte alkoholavgifter, reklameforbud – inkludert sponsing – og regulerte utsalgssteder for alkohol som de tre viktigste virkemidlene for å forebygge alkoholrelaterte skader og død. Våre viktigste virkemidler er derfor tilgjengelighetsbegrensende tiltak som begrensninger på salgssteder og -tider for alkohol, prisregulering, Vinmonopol og reklameforbud.
Alkohol er det eneste næringsmiddelet som er unntatt krav om merking. Selv om alkohol er medvirkende årsak til over 200 ikke-smittsomme sykdommer, er kunnskapen om denne sammenhengen i befolkningen lav.
Dersom sterkøl kan selges i dagligvareforretninger, vil dette føre til at en mer alkoholsterk variant av øl blir mer tilgjengelig. Dagligvarebutikkene har flere utslag og lengre åpningstider enn Vinmonopolet.
Sammenhengen mellom skjenketider og vold er grundig dokumentert i både internasjonal og norsk forskning. Vi vet at en betydelig del av den alkoholrelaterte volden skjer rundt skjenkesteder.
Stortinget - Rom: N-116 (Auditoriet) - Bruk inngangen i Prinsens gate 26, ved Halvorsens konditori.
I sommer vedtok IOGTs landsmøte at vi i 2027 skal ha et nytt og fremtidsrettet navn. Vi skal ha en involverende prosess i organisasjonen for å fremstå med et nytt navn som kommuniserer hvem vi er i en ny tid og til nye generasjoner. Utvalget som skal jobbe med dette er nå i gang med arbeidet.
IOGT i Norge deltok på årets NordAN-konferanse i Riga, hvor representanter fra frivillige organisasjoner i Norden og Baltikum delte kunnskap, erfaringer og bekymringer knyttet til alkoholpolitikk og folkehelse.
IOGT i Norge har engasjert seg tydelig i debatten om skjenking på Drammen kino. IOGT er imot at stadig flere arenaer for idrett og kultur åpnes som skjenkesteder. Det er et skadelig signal å sende til barn og unge.