Vi bestilte storfamilieferie på et av TUIs spesialiserte hotell for barnefamilier på Gran Canaria. Nå pusher TUI og Norwegian alkohol på oss i flere kanaler.
Hele familien med barn i alle aldre, unge voksne og gamle er på ferie i et «TUI Family Life»-hotellkonsept på Gran Canaria. Stedet er spesielt tilpasset for barn og unge med barnebasseng, bamseklubb og massevis av aktiviteter for barn og ungdom og oss voksne. Mye tydet på at det legges til rette for en trygg og morsom ferie for små og store.
Derfor ble jeg svært overasket da TUI og Norwegian de siste ukene før avgang igangsatte en massiv innsats for å få oss til å kjøpe med oss mest mulig alkohol med på familieturen. Både på e-post og over SMS blir jeg oppfordret til å benytte både sjansen og siste sjanse til «å fylle barskapet uten å tømme lommeboken». Overskriften er «4 for 3 alkohol» med diverse bilder av whisky, vodka, annet brennevin og likører som jeg kan få til rabattert pris med utlevering når jeg ankommer feriestedet. Dessuten forteller de meg at «Musserende vin passer godt til det meste, og gjør de fleste anledninger festligere». Det er markedsføring jeg ikke har bedt om.
Alkoholloven har svært strenger regler for reklame og markedsføring av alkohol. Det er fordi det finnes omfattende forskning som viser at markedsføringen og kvantumsrabatter påvirker oss. Det får oss til å kjøpe mer og til å drikke mer. De som rammes hardes av voksnes alkoholbruk er barn og unge. Anslag fra Folkehelseinstituttet viser at 90.000 har en mor eller far som har slitt med alkohol det siste året.
Det tilsvarer nesten 1 av 10 barn. Mange barn opplever feriene som ekstra tunge. Ipsos gjorde for Av-og-til i 2017 en undersøkelse blant norske barn og unge mellom 8 og 19 år. Den viser at nesten 3 av 10 norske barn og unge opplever at mamma eller pappa drikker mer alkohol på ferie enn det de gjør ellers.
De fleste av oss klarer helt fint å stå imot TUIs alkoholmarkedsføring når vi skal på ferie med barna våre og har fullt fokus på at ungene skal trives. Men vi har også et felles ansvar for å tilrettelegge mest mulig for at alle barn skal oppleve trygghet. Derfor gir det en ekkel bismak å dra på tur med TUIs familieferiekonsept. Om TUI bryter alkoholloven eller har funnet smutthull i den for kynisk alkoholmarkedsføring, har jeg oppfordret Helsedirektoratets jurister om å finne ut av. Men det er liten tvil om at størst mulig profitt står høyere i kurs enn å selge et familiekonsept som er tryggest og best mulig for flest mulig barn.
Til sammen 17 068 personer skrev under på at de ville velge alkoholfritt når de var sammen med barn i julehelgen 2019. Vil du være med å gjøre årets Hvit jul-kampanje bedre?
Taxfree-ordningen bidrar til å svekke politiske mål både på klima- og på folkehelseområdet og undergraver Vinmonopolets samfunnsoppdrag.
Må idrett og alkohol høre sammen? Hvorfor er det noen, ofte middelaldrende menn, som mener at alkohol og glede/kos alltid hører sammen?
Svar til Ole Thomas Lundes innlegg i Varden 20. des: Lunde ønsker økt utbredelse av narkotikabruk som julegave. Det er et sært og egoistisk ønske når vi vet at nettopp i jula rammer rusbruk mange familier og barn spesielt.
– Vårt ønske for nasjonaldagen er at voksne er bevisst sitt ansvar som trygge voksne og gode rollemodeller, og bidrar til at dagen blir hyggelig for både store og små, sier Solveig Rauan Holten til Sandefjords blad.
56 % mener det generelt drikkes for mye alkohol i sommerferien når barn er tilstede.
Røde Kors konferansesenter i Hausmannsgate 5 i Oslo
9 ivrige nye frivillige ledere ble i slutten av april kurset for å gå inn i ulike eksisterende grupper i IOGTs aktivitetstilbud Enestående familier.
IOGTs foreldreundersøkelse 2024 ble lansert på Sterk&klars fagdag i Oslo 19. mars. Spørreundersøkelsen har spurt foreldre til ungdommer mellom 12 og 17 år om hva de tenker, mener og er bekymret for når det gjelder sin egen ungdom og alkohol.
Nå er IOGT sin podkast som gir kunnskap om ungdom i dagens samfunn og nyttige verktøy til foreldre lansert