12. september 2025
Det ligger an til at Arbeiderpartiet fortsetter i regjering, men med støttepartier som har ulike syn på rusfeltet. Denne perioden kan bli avgjørende for spørsmål om partysoner, reklameforbud og barnas trygghet. IOGT forbereder seg for møter med med representanter for alle partier i posisjon og opposisjon.
"Vi er skuffet over at Arbeiderpartiet har skapt uklarhet på noen områder i alkoholpolitikken, sa generalsekretær Hanne Cecilie Widnes
"
Arbeiderpartiets landsmøte vedtok i april at det bør åpnes for «partysoner» i parker, slik at kommunene kan vedta dette. I tillegg sa Jonas Gahr Støre i valgkampen at han var åpen for å se på justeringer av alkoholreklameforbudet, etter at Høyre tok opp temaet. IOGT er nå klare til å fortsette arbeidet for en fornuftig ruspolitikk på flere områder, i dialog med både regjeringen og alle de andre politiske partiene på Stortinget.
-Vi er skuffet over at Arbeiderpartiet har skapt uklarhet på noen områder i alkoholpolitikken, sa generalsekretær Hanne Cecilie Widnes i IOGT etter de nye signalene fra Arbeiderpartiet. Hun mener dette er signaler som handler om å vise en mer liberal holdning, på tvers av internasjonalt anerkjente anbefalinger.
-Det holder ikke å si at vi skal «prøve å hindre fyll i parken» når vi vet at både stordrikkere og de som drikker moderat påvirker det totale skadenivået i samfunnet, mener Cecilie Widnes.
Alkoholpolitikk handler om et felleskap og et samfunnsansvar der det legges vekt på totalforbruket, helseeffekter, forebyggingsarbeid og trygghet for både barn og voksne.
Flere partier har bidratt til denne alkoholpolitikken over lang tid, og derfor kan vi i 2025 feire femtiårsjubileet for alkoholreklameforbudet.
-Folkehelseinstituttet anslår at 90.000 barn og unge i Norge er pårørende til voksne med alkoholproblemer. Vi mener disse barna og ungdommene trenger og fortjener en restriktiv, effektiv og omsorgsfull alkoholpolitikk, der trygghet og sosiale hensyn teller mer enn markedshensyn og et misforstått frihetsbegrep rundt partysoner og åpninger for alkoholreklame, mener Cecilie Widnes.
IOGT løfter nå fram tre tydelige krav til regjeringen og Stortinget: Vi ber om at reklameforbudet for alkohol står fast, at forslag om såkalte partysoner legges bort, og at barns trygghet og folkehelse alltid prioriteres foran markedshensyn. Les mer om kravene våre på iogt.no/stortingsvalg2025.
|
|
|
Rusfeltets samarbeidsorgan Actis er også klare på at regjeringen og Arbeiderpartiet må slike forslag til liberaliseringer i alkoholpolitikken i skuffen, og at det er faglige grunner til dette.
En mye omtalt rapport fra FHI som kom nylig, viste en stor økning i antall foreldre som langer alkohol til barna sine. Altså at de kjøper alkohol som poden får med på fest. Resultatet er at de unge drikker både det de får med fra mor og far i tillegg til annet de får tak i. Det er ikke en bra utvikling.
11 prosent av guttene og 16 prosent av jentene oppgir nå at de har vært «tydelig beruset» siste måned. De som har økt forbruket sitt mest er unge jenter. De ligger nå foran guttene både når det kommer til antall drikkeepisoder og antall ganger de har drukket seg fulle.
Konsekvensene av dette vises tydelig. Andelen som oppga at de hadde opplevd ulike negative konsekvenser som følge av sin alkoholbruk økte mellom 2019 og 2024.
IOGT og Actis er helt samstemte i kravene på rusfeltet til regjeringen etter valget – hold fast i den ruspolitikken vi vet virker, og som anbefales av Verdens Helseorganisasjon, WHO.
-Det finnes nok erfaring og forskning på dette området, nå må dette følges opp av den praktiske politikken av regjeringen de kommende fire åra, mener Cecilie Widnes i IOGT.
Legg forslagene i skuffen, Jonas! Det skriver Actis i Dagsavisen 11. september. Les innlegget her.
Forbudet mot alkoholreklame er en av grunnpilarene i norsk alkoholpolitikk. Det beskytter barn, unge og andre mot skadelig påvirkning fra alkoholindustrien.
Alle er enige om at alkohol ikke alltid passer, men grensene for når det passer flyttes stadig. En stadig utvidelse av hvor og når det skal være greit å drikke alkohol, er ikke uproblematisk.
Vi må regne med at legalisering vil gi økt tilgang, økt sosial aksept og dermed økt bruk. Dette vil igjen medføre økte russkader.
Legalisering betyr at kjøp, salg, bruk og produksjon av et rusmiddel gjøres lovlig. Det tas ofte til orde for at man for eksempel kan selge cannabis på et slags «cannabispol» der man samtidig kan innføre strenge aldersgrenser, begrensninger på styrke og begrensede åpnings- og salgstider.
Norges hovedmål i spillpolitikken er å begrense skadene av pengespill. Det har vi klart gjennom å gi Norsk Tipping og Rikstoto enerett på å tilby pengespill.
Enkelte partier tar til orde for å redusere avgiftene på alkohol. Dette er i strid med anbefalingene fra Verdens helseorganisasjon, som nevner avgifter som ett av de viktigste virkemidlene for å redusere alkoholkonsum og forebygge alkoholrelaterte skader og dødsfall.
Stortinget - Rom: N-116 (Auditoriet) - Bruk inngangen i Prinsens gate 26, ved Halvorsens konditori.
I sommer vedtok IOGTs landsmøte at vi i 2027 skal ha et nytt og fremtidsrettet navn. Vi skal ha en involverende prosess i organisasjonen for å fremstå med et nytt navn som kommuniserer hvem vi er i en ny tid og til nye generasjoner. Utvalget som skal jobbe med dette er nå i gang med arbeidet.
IOGT i Norge deltok på årets NordAN-konferanse i Riga, hvor representanter fra frivillige organisasjoner i Norden og Baltikum delte kunnskap, erfaringer og bekymringer knyttet til alkoholpolitikk og folkehelse.
IOGT i Norge har engasjert seg tydelig i debatten om skjenking på Drammen kino. IOGT er imot at stadig flere arenaer for idrett og kultur åpnes som skjenkesteder. Det er et skadelig signal å sende til barn og unge.