Jakten på julestemningen...

Desember er måneden som inviterer til gode samvær og gode opplevelser. Med stort alvor spør vi: Hva er egentlig god julestemning og hvordan skaper vi dét? Kort sagt; hva er viktig, og hva er mindre viktig?

Barn skal kunne glede seg til jul. De skal kunne føle trygghet og oppleve at de får voksnes naturlige oppmerksomhet. For Juba, Juvente og IOGT i Norge som gjennomfører Hvit jul-kampanjen er dette overordnet viktig.

Topper salget

Heldigvis mener et stort flertall at en skal være restriktiv eller avstå fra alkohol i samvær med barn. Ikke mange synes det er selvsagt at en kan drikke i nærvær av barn. Likevel tegner det seg et bilde som ikke er positivt. I desember setter Vinmonopolet salgsrekorder. Det blir ikke mer trygghet, bedre stemning og mer julehøytid i takt med økende forbruk. Julemåneden har en vrangside som både politi, helsevesen – og barn – vet mye om. Noe helt vesentlig ser ut til å gå tapt i jakten på juleopplevelsene...

Det er verken en nyhet eller en skarp observasjon at julehøytiden er blitt en kommersiell arena. Så skal en vel heller ikke overraskes av at alkoholbransjen har kastet seg på og vil lære oss at «All I want for Christmas ...» – ja, «alle julens behov» kan en få dekket gjennom noen utsøkte viner. Ja, en kan til og med gå på førjuls-vinkurs for å lære. Og vi tror ikke dette er veien til en tryggere jul for barna. I ytringsfrihetens navn renner nett og avismedier over med terningkast og superlativer som skal lede oss til fest og kos. Tilsynelatende helt uten vilje til å ha to tanker i hodet.

Et alvorlig budskap

I år som i fjor er samfunnet hjemsøkt av en pågående pandemi. Det bør mane til ekstra forsiktighet og omtanke også i omgang med drikkevarer. Uavhengig av hva vi mener om pandemien, har Hvit jul-kampanjen en oppfordring til voksne om å avtale med seg selv at de avstår fra alkohol når de er sammen med barn i julehelgen. Voksne er rollemodeller for sine barn. Det gir et stort ansvar og store muligheter. Sammen er vi hverandres sosiale miljø, hverandres samfunnsmiljø. Sammen kan vi skape en tryggere HVIT JUL.

Innlegget stod bl.a. på trykk i Bergens Tidene 21. desember og i Avisa Nordland 24. desember

18.00-20.00 31. januar 2022

Torggata 1 i Oslo eller via Zoom

18.00-20.00 7. februar 2022

Torggata 1 i Oslo eller via Zoom

18.00-20.00 14. februar 2022

Torggata 1 i Oslo eller via Zoom

Nyheter

En svensk undersøkelse viser at det fremste motivet for å bruke rus er ønsket om å være en del av det sosiale miljøet, og at mange er redd for å bli ekskludert fra sosiale aktiviteter om de ikke brukte rusmidler.

Mange nordmenn har de siste årene tatt en hvit januar etter en fuktig jul. Nå skal de få drahjelp av blant annet IOGT og Juvente gjennom appen TryDry og nettsiden bedreuten.no. Sjansen for å lykkes med en Hvit måned er dobbelt når man gjør det i tilknytning til en slik kampanje.

Karin og Øystein Vilming er primus motor for det nye konseptet IOGT Livsglede. I en møteserie denne våren har de invitert ulike foredragsholdere til å belyse betydningen av livsglede for menneskers fysiske og psykiske helse.