Vi bestilte storfamilieferie på et av TUIs spesialiserte hotell for barnefamilier på Gran Canaria. Nå pusher TUI og Norwegian alkohol på oss i flere kanaler.
Hele familien med barn i alle aldre, unge voksne og gamle er på ferie i et «TUI Family Life»-hotellkonsept på Gran Canaria. Stedet er spesielt tilpasset for barn og unge med barnebasseng, bamseklubb og massevis av aktiviteter for barn og ungdom og oss voksne. Mye tydet på at det legges til rette for en trygg og morsom ferie for små og store.
Derfor ble jeg svært overasket da TUI og Norwegian de siste ukene før avgang igangsatte en massiv innsats for å få oss til å kjøpe med oss mest mulig alkohol med på familieturen. Både på e-post og over SMS blir jeg oppfordret til å benytte både sjansen og siste sjanse til «å fylle barskapet uten å tømme lommeboken». Overskriften er «4 for 3 alkohol» med diverse bilder av whisky, vodka, annet brennevin og likører som jeg kan få til rabattert pris med utlevering når jeg ankommer feriestedet. Dessuten forteller de meg at «Musserende vin passer godt til det meste, og gjør de fleste anledninger festligere». Det er markedsføring jeg ikke har bedt om.
Alkoholloven har svært strenger regler for reklame og markedsføring av alkohol. Det er fordi det finnes omfattende forskning som viser at markedsføringen og kvantumsrabatter påvirker oss. Det får oss til å kjøpe mer og til å drikke mer. De som rammes hardes av voksnes alkoholbruk er barn og unge. Anslag fra Folkehelseinstituttet viser at 90.000 har en mor eller far som har slitt med alkohol det siste året.
Det tilsvarer nesten 1 av 10 barn. Mange barn opplever feriene som ekstra tunge. Ipsos gjorde for Av-og-til i 2017 en undersøkelse blant norske barn og unge mellom 8 og 19 år. Den viser at nesten 3 av 10 norske barn og unge opplever at mamma eller pappa drikker mer alkohol på ferie enn det de gjør ellers.
De fleste av oss klarer helt fint å stå imot TUIs alkoholmarkedsføring når vi skal på ferie med barna våre og har fullt fokus på at ungene skal trives. Men vi har også et felles ansvar for å tilrettelegge mest mulig for at alle barn skal oppleve trygghet. Derfor gir det en ekkel bismak å dra på tur med TUIs familieferiekonsept. Om TUI bryter alkoholloven eller har funnet smutthull i den for kynisk alkoholmarkedsføring, har jeg oppfordret Helsedirektoratets jurister om å finne ut av. Men det er liten tvil om at størst mulig profitt står høyere i kurs enn å selge et familiekonsept som er tryggest og best mulig for flest mulig barn.
Kampanjen i 2018 fikk over 17.000 underskrifter og mer enn 400 frivillige har vært involvert. 3 av 4 spurte har fått med seg kampanjen.
Denne helgen er 36 foreldre på kurs for nye ledere i Enestående familier, IOGTs aktivitetstilbud til voksne som ofte er alene med barna sine.
Rusfri dag gir anledning til refleksjon rundt rus, og til å vise solidaritet med dem som lider under egen eller andres rusbruk. 8. juni markeres den for tiende gang, og årets tema er "Sommer og rus", med fokus på barna.
IOGT Grenland støtter opp om 8. juni som Rusfri dag, og oppfordrer flest mulig til å bli med og markere dagen, skriver Per Skaugset i IOGT Grenland i dette leserinnlegget som stod på trykk i Porsgrunns dagblad 8. juni.
- Snart vert det stabilt varmare i vêret får vi tru. Då er det å håpe at born og vaksne kan vere i sommarfint samvær både ute og inne. Dette skriv Per-Arne Lillebø, Hjørdis Almelid Vikenes i avisa Vestlandsnytt. Dei er engasjerte i kampanjen "Fyll ferien".
Hvor mye er det greit å drikke i sommerferien, når vi har fri og det er fint vær – og barna er til stede? Det som er helt sikkert er at barn både trenger og ønsker seg voksne som er trygge og forutsigbare. Det er bakgrunnen for IOGTs kampanje «Fyll ferien».
Sola Strandhotell
Oslo. Torggata 1. 4.erg. IOGT-huset.
Regjeringen kutter i helsebistanden i forslaget til statsbudsjett for 2025. - Nå er ikke tidspunktet for å kutte i innsatsen for å nå god helse for alle, et av de viktigste av FNs bærekraftsmål, sier Ståle Stavrum, utenlandssjef i FORUT.
Forebygging må være mål nummer en. Forbruket må ned. Det er den klare oppfordringen til de som nå jobber med partiprogrammene for neste stortingsperiode fra IOGTerne som har skrevet dette innlegget, som stod på trykk i Telemarksavisa.
Avkriminalisering av narkotika betyr at loven kan brytes uten sanksjoner. Det skaper ingen verdighet. Et bredere behandlingstilbud er et godt sted å begynne.