Hvit jul-kampanjen når flere enn noen gang

Kampanjen i 2018 fikk over 17.000 underskrifter og mer enn 400 frivillige har vært involvert. 3 av 4 spurte har fått med seg kampanjen.

Kampanjens budskap er at barn fortjener en trygg julefeiring med edru voksne. Vi får voksne til å signere på at de ikke skal drikke alkohol når de er sammen med barn i julehelgen. I fjor signerte 13.000, og i år ble tallet 17.000.

Vi har også foretatt en undersøkelse blant 1000 respondenter. Her svarte 3 av 4 at de har fått med seg kampanjen! 
   

Den frivillige innsatsen er avgjørende

Det er de frivillige som i stor grad bidrar til at Hvit Jul-kampanjen når rekordmange. Over 400 har nå registrert seg som frivillige på hvitjul.no/frivillig. Mange frivillige har stått på stand, og det er her vi får hovedtyngden av underskriftene. I tillegg gir det rom for mange gode samtaler om alkoholbruk rundt barn.

Prosjektleder Mari-Marthe Katt-Ugle er strålende fornøyd med resultatet.

- Vi har i år gjort en ekstra innsats for å få med oss flere og nye frivillige, forteller hun.

- Gjennom annonsering på frivillig.no er det mange som har villet være med oss både på stand og sosiale medier.

La oss forbedre Hvit jul-kampanjen

Var du frivillig i Hvit jul 2018? Vi oppfordrer alle som var med på stand, hjalp til med deling i sosiale medier, bidro til å spre budskapet i sitt lokalmiljø el. til å fylle ut evalueringsskjemaet.
Evaluering

Synliggjøring av IOGT

De frivillige på stand har vært både medlemmer og ikke-medlemmer, og Mari-Marthe mener at dette er en god måte å introdusere folk for IOGT sitt arbeid på.

 – Dette er en kampanje det er enkelt å engasjere seg i, og hvor det er mange som er enige med oss. Vi snakker med mange ute på stand, og dette er en viktig del av kampanjen uavhengig av om det blir en underskrift ut av det eller ikke.

Stor aktivitet fra sosiale medier

Sosiale medier er viktig for å nå nye personer og spre budskapet enda lenger. Innholdet på Facebook-siden har nådd over 300.000. Engasjementet på siden, altså liker-klikk, delinger og kommentarer, har doblet seg fra året før. Det er nok både fordi innholdet treffer enda bedre, og fordi mange av de frivillige hjelper oss ved å dele og kommentere postene.

24 forbilder

Vi har fått 24 forbilder til å stille opp og fortelle hvorfor de er med på kampanjen. Vi er veldig glade for at så mange har sagt ja, og støttet budskapet. Mange av forbildene har delt bildene vi har laget på sin egen Facebook-profil, og sånn når vi enda lenger ut med budskapet. 
Vi har allerede skrevet ned en del ideér for desember i år og setter enda høyere mål da!

Bli med i Hvit jul 2019

Vil du være med som frivillig fra kampanjeoppstart neste jul? Registrer deg allerede nå.

Bli Hvit jul-frivillig

18.00 7. juni - 15.00 9. juni 2024

Åsane folkehøgskole i Bergen

17.00-19.00 16. juni 2024

Røde Kors konferansesenter i Hausmannsgate 5 i Oslo

Nyheter

IOGTs foreldreundersøkelse 2024 ble lansert på Sterk&klars fagdag i Oslo 19. mars. Spørreundersøkelsen har spurt foreldre til ungdommer mellom 12 og 17 år om hva de tenker, mener og er bekymret for når det gjelder sin egen ungdom og alkohol. 

Nå er IOGT sin podkast som gir kunnskap om ungdom i dagens samfunn og nyttige verktøy til foreldre lansert

Bli med på fem spennende dager tur i rusfritt fellesskap 4.-9. september 2024. En tur full av god mat, severdigheter, besøk til småprodusenter, kulturopplevelser med blant annet besøk til Pompei og landsbyfesten Festa del’Uva – og selvsagt hyggelig samvær.