23. oktober 2025
Denne høsten har Vålerenga Ishockey utvidet alkoholserveringen på sine kamper på Jordal Amfi. Det skjer etter at klubben fikk tillatelse til slik skjenking fra byrådet i Oslo. IOGT mener det er både trist og feil at idretten nå blir steder for nye og større skjenkesteder.
Samtidig fortjener Vålerenga Ishockey anerkjennelse for at de legger noen egne begrensninger på alkoholserveringen. Men det grunnleggende problemet er at både Jordal Amfi og andre arenaer i idretten er skjenkesteder, mener IOGT.
Den nye skjenkepraksisen er fortsatt ny for Vålerenga Ishockey. Klubben følger nøye med på hvordan opplegget fungerer i praksis når Jordal Amfi fylles med publikum.
-Vi evaluerer ordningen i flere møter, forteller daglig leder Jonas Oppøyen. Klubben har fått tillatelse til skjenking av øl, vin og brennevin i området overfor sittetribunene, men har selv valgt å begrense salget til øl servert i glass på 0,3 liter.
-Vårt mål er å møte et publikumsønske om slik servering, samtidig som vi vil legge noen begrensninger på dette av hensyn til helheten rundt kampene våre, presiserer Oppøyen.
Oppøyen mener at dette tiltaket forbedrer det totale miljøet og trivselen både inne og i området rundt Jordal Amfi.
Det er også såkalt «no-reentry» på arenaen, som et tiltak for at publikum kan gå ut og inn flere ganger under et arrangement.
IOGT har kritisert at VIF har fått løyve til utvidet skjenking. Samtidig med kritikken ba generalsekretær Cecilie Widnes om et møte med klubbledelsen, slik at IOGT får en mest mulig helhetlig informasjon om hva som skjer på arenaen.
- På noen måter er jeg betrygget etter vårt møte med Vålerenga Ishockey, forteller Cecilie. Hun viser til at klubben har tydelig avskjerming av sonen for skjenking, og at prisen på 0,3 liter øl er ganske høy sammenlignet med prisene utenfor areaen. Hun mener det også er bra at klubben har valgt bort vin og sprit for salg, etter en egen og intern vurdering.
- Det som gjør meg trist med dette, er at vi er der hvor idrettsklubber med økonomiske utfordringer nå kan bruke skjenking av alkohol for å skaffe nye og viktige inntekter. Dette fører til at vi får alkoholen inn på idrettsarenaer som bør være trygge og inkluderende for alle, slår Cecilie fast.
Hun oppfordrer både Vålerenga og andre klubber til å tenke på andre ideer og løsninger for nye inntekter, enn salg av alkohol.
Ledelsen i Vålerenga Ishockey har forståelse for IOGTs syn, men er samtidig opptatt av at de skal være en seriøs aktør som bruker de mulighetene som finnes for alle forholdene rundt driften av et så stort apparat som klubben er.
- Det er legitimasjonsplikt for å komme inn i skjenkeområdet, det er forbud mot å ta med øl ned på sitteplassene nedenfor utsalgsstedet. Vi har også pålagt oss sjøl noen restriksjoner ved at vi bare serverer øl, forteller kommersiell leder Daniel Østbye.
Han understreker den store bredden klubben satser på for gode publikumsopplevelser. Skjenkeområdet ligger helt øverst og avskjermet i arenaen, mens et stort publikumsområde for familier, barn og unge er tilrettelagt nærmere isflaten.
-Der nede merker man lite eller ingenting til skjenkeområdet. Der kan store og små heller rette oppmerksomheten til kampen som pågår, og til alle aktivitetene vi har tilrettelagt for barn og unge, understreker Jonas Oppøyen og Daniel Østbye.
Cecilie Widnes i IOGT har selv sett flere hockeykamper på Jordal Amfi, og ser ikke bort fra at det blir flere turer til kamper i framtida. Samtidig er hun tydelig på at god lokal tilrettelegging ikke endrer fokuset til IOGT, som handler om at idrett og alkohol ikke hører sammen.
Cecilie Widnes vet at VIF gjør veldig mye godt og viktig arbeid for barn og unge i Oslo, og understreker også verdien av dette aktivitets- og inkluderingsarbeidet.
- Disse barna trenger idretten og idrettslaget som et trygt sted. Da er stadig mer tilrettelegging for skjenking av alkohol helt feil holdning og signal. Når lokale myndigheter åpner for en skjenking i idrettshaller på denne måten, er det også på kollisjonskurs med anbefalingene fra Verdens Helseorganisasjon, WHO, understreker Cecilie.
Flere steder ser IOGT at idrett og alkohol nå kobles tettere sammen. Dette vil organisasjonen også ta opp med myndighetene framover.
-Idretten må alltid være på lag med barn og unge. Forbildene finnes i eliten, mens idrettens store samfunnsrolle spiller seg ut i bredden, sier Cecilie Widnes i IOGT. Hun mener barn og unge trenger andre signaler som framtidige utøvere, trenere, ledere og tilskuere.
-Alkohol hører ganske enkelt ikke hjemme i slike sammenhenger, det finnes nok av andre arenaer for skjenking for voksne, avslutter generalsekretæren i IOGT.
Det er ikke tillatt å drikke alkohol langs skisporene i Holmenkollen, da dette er å anse som offentlig sted. Likevel har dette vært en utfordring.
- Jeg ville ikke tatt med meg Marius opp dit, slik det er nå. Det er ikke så barnevennlig, sa Marit Bjørgen. God informasjon om alkoholforbudet i forkant av arrangementet både fra arrangør, politi og kommunen ville skapt andre forventnigner og bedre rammer rundt skifesten.
IOGT i Norge lanserte 10. juli en rapport på Dagsrevyen som viser at 1 av 5 har hatt ubehagelige opplevelser knyttet til drikking på offentlig plass. IOGT ber politiet gjøre mer for å redusere drikking av alkoholbruk i parker og på strender.
64 % mener alkoholforbudet langs skisporene i Holmenkollen Skifestival må håndheves bedre. IOGTs undersøkelse viser at 51% opplever alkoholbruken så problematisk at de ikke ville tatt med barn inn i området.
I samband med årets Norway Cup har arrangøren Bækkelagets Sportsklub og Norges Fotballforbund hatt fokus på at barneidretten skal vere utan alkohol. Det fokuset er viktig. Vi må hugse på at cupen skaper minne som varer livet ut.
Ferske tall viser at flere tenåringer drikker mer og oftere – ofte med foreldrenes hjelp. IOGT markerer Verdens alkoholfrie dag 3. oktober med en klar beskjed: Forebygging nytter, og voksnes valg har stor betydning.
IOGT-huset, Torggata 1 – midt i Oslo sentrum (5 min fra Oslo S)
Hamar rådhus
Denne høsten har Vålerenga Ishockey utvidet alkoholserveringen på sine kamper på Jordal Amfi. Det skjer etter at klubben fikk tillatelse til slik skjenking fra byrådet i Oslo. IOGT mener det er både trist og feil at idretten nå blir steder for nye og større skjenkesteder.
Både postkasseaksjon og stands ble planlagt da lokalavdelingene i IOGT i Bergen møttes for å planlegge årets Hvit Jul-kampanje.
Hvit Jul er en kampanje der IOGT, Juvente og Juba inviterer deg og andre til å signere for en alkoholfri julefeiring med barna 23.-26.desember.
Ferske tall viser at flere tenåringer drikker mer og oftere – ofte med foreldrenes hjelp. IOGT markerer Verdens alkoholfrie dag 3. oktober med en klar beskjed: Forebygging nytter, og voksnes valg har stor betydning.