IOGT markerer overdosedagen

31. august er den internasjonale overdosedagen – en dag for å minnes de som har mistet livet i overdose og sette fokus på forebygging av overdoser og rus-skader.

Den ble først markert av S.J. Finn i Frelsesarmeen Australia i 2001.   

IOGT driver forebyggende arbeid gjennom politiske kampanjer og gjennom våre Sammensentre. Sammensentrene er lavterskeltilbud som retter seg mot rusmisbrukere. De jobber for å skape gode miljøer der rusmisbrukere kan møte, empati, forståelse for sin situasjon, og å skape rom for endring. IOGT har slike sentre i Grimstad, Haugesund, Kristiansand og Bergen. Der kommer folk sammen for å ta vare på hverandre og minnes de vi har mistet til rusen. 

Den internasjonale overdosedagen markeres i mer enn 40 land, verden over. Den har også blitt markert flere steder i Norge de siste årene. IOGT deltar også i år i den felles markeringen i Oslo fredag 30. august. Arrangementet finner sted på Eidsvolls plass foran Stortinget, klokken 14:30, med appeller og musikkinnslag.  

Det vil også være en markering på selve overdosedagen, som i år faller på en lørdag. Det vil bli en stille markering med nedleggelse av hvite sko, og blomster, til minne om de 52 Osloborgerne som døde av overdose i 2023. Den vil foregå på Christian Fredriks plass klokken 13:00. Etter dette er det mulig å bli med på en byvandring i regi av Gatestemmer

 

Bli med på å markere en viktig dag innen norsk rusforebygging, sammen med oss i Oslo eller på et av våre Sammensentre, eller finn et arrangement nær deg

17.00 2. oktober - 14.00 7. oktober 2026

Kranjska Gora, Slovenia

0.00 26. februar - 0.00 6. mars 2027

Nyheter

I slutten av mai i år vedtok kommunestyret i Kristiansand med 37 mot 20 stemmer at det skal åpnes for tidlig morgenskjenking av øl og vin på Kjevik lufthavn.

Tirsdag samlet IOGT i Agder fagfolk, politikere, ungdomsrepresentanter og engasjerte innbyggere til et arrangement på Kristiansand folkebibliotek med ungdomskriminalitet, rusforebygging og inkludering som tema. 

Stortinget åpner nå trolig for produsentsalg av alkohol over 4,7 prosent, etter at næringskomiteen nå har anbefalt dette.  Nationen omtaler det som en mindre justering av omsetningen i en lederartikkel 6.mai. Vi mener dette handler om et veiskille i alkoholpolitikken.